-->

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, May 22, 2010

Update Work

Entry Panjang..Sound awal2


Wah....penatnya
Sudah seminggu lebih kerja baru sempat update blog
As for Nani's request, mahu share experience job kat shipping company ni
If ada yang interested nak join, boleh je..replace me..haha

Okey..Let us start..

First day, I arrived a bit early...at 7.30am
Even though office hour start at 8.30am
Nevermind..First day..Off course la we have to give a good impression to them kan
Then, wait la kat meja Manager until 8.45am..[Punya la lama....huhu]
Masa tunggu tu sempat la kira orang yang keje kat situ
Ada satu2nya lelaki Melayu Terakhir...Abg Faiz..haha
About 40++ workers..Exclude yang kat Port Klang
13 Malay, yang lain Chinese
[jumlah ini dikira pada hari ke-2... hee ]
Lucky sebab Export Doc manager tu perempuan Melayu...So senang la kan nak deal untuk masa akan datang
Dia tunjuk meja and asked Kak Linda [Senior Executive] to assist me
At first tengok akak ni cam ganas je..
Sekali lagi lucky sebab dia actually sangat la baik..
The whole day kat office, kena duduk sebelah Kak Linda..
She wants me to be familiar with the system
I-BOX system
Dia taip memang laju tahap max
Uish..terfikir dalam hati
[aku ni dahla taip macam kura2..lagi2 nampak number banyak..mahu aku tengok satu2..]
Kak Linda dengan baik hatinya ajar sebutir2..
Tapi agak lambat sikit la nak catch up
Actually tak tahu nak cerita macam mana
Shipping ni sama je dengan airline

Cume involve banyak containers sebab as we know shipping lagi murah compared dengan airline..
And lagi satu, if shipping company buat route all around the world, lagi la banyak yang involve..
Same juge ngan Kastam
Nak bawa masuk barang to each country tak sama
Cos, each country ada tariff and rule sendiri
So, bab tu sebulan dua ni memang harus Cik Yuyun rujuk dengan website MSC and ask the other seniors
Kat sini memang2 perlu ada team work
From Sale Department yang settle customer/shipper to Logistic Dept yang set up booking container, Export Doc Dept yang buat Bill of Lading,invoice, amendment etc...then ke Account Dept etc
Disebabkan service/route banyak, so mereka sudah divide service2 tu
Masing2 akan handle masing2 punya part
Tapi kadang2 tak tentu juge..
Previous post da mentioned pasal calls and emails
For me as a stater memang la cikit
Nak bukak satu2 baca 12-20 kali pun tak apa
Tapi untuk orang yang kerja at least 2 months pun [ex: Kak Ida-my collegue], beratus2 email masuk, sehari


Dia kata ari tu, baru je lepas lega sebab no unread mail..tp after 3 minutes, almost 40 mails masuk
Huhu..For me sekarang agak lega even tak la selega first day masuk
Last week just buat Shipping Instruction saje..
But this week sudah start buat Debit Note etc
And bila sudah hantar draft for confirmation to Customer/ Shipper, saat tu la mereka2 start chasing kita sebab nak kena amend etc
Memang 40++ phones kat office tu always ringing ..sakit telinga memang tak boleh katala
After work kul 6pm pun mereka masih chase kita..
Mereka2 ni ingat macam mereka punya container je ke yang nak kena buat doc..sabar ok!

Above adalah my signature
Ada no phone and email address
Siapa2 yang nak export barang overseas, jangan segan silu ok..huhu




Yang tak tahan bila dapat email reminder
Pagi baru hantar Shipping Instruction, time lunch da start chasing kita
Memang tak reti bersabar
But for me, sudah ada schedule sendiri
So, tak kelam kabut sangat
Just banyak and perlu overtime saje yang tak tahan
Dahla nak ulang alik dari rumah takes about half an hour..tu pun if tak jem
Ikut Jalan Kebun
[Tak mahu la ikut Klang, buat kusut kepala lagi adalah]




Ok..that's all
Tak kan nak buat kelas Shipping kat blog ni kan *_@

Apa2 pun akan cari juga kerja lain, sebab this work waktu balik sangat2 tak menentu
If bujang tak apa, tp if sudah kahwin, susah la
Apa2 pun, wish me luck!


1 comments:

:: g3n :: said...

xtanya pun dah tau bz..haha